Jaartal van publicatie: 2021

Uitgeverij: Atlas Contact

ISBN: 9789025451264

Aantal bladzijden: 332

Oordeel: **** sterren

Met dank aan De club voor echte lezers (Atlas Contact) voor het ontvangen van dit recensie-exemplaar.

Journalist Glas onderzocht wat er gebeurd is met de mannen, vrouwen en kinderen waarvan de lichamen rechtop en samengeperst zijn aangetroffen. Hij verdwijnt echter en Lena wordt gekozen als zijn opvolger. Ze vertrekt naar de grensstad om deze zaak op te pakken. Daar merkt ze al snel dat de inwoners niet graag over de grijzen, zoals de gevonden lijken genoemd worden, praten. Haar zoektocht schiet dan ook niet op, tot ze het dossier van Glas in handen krijgt en daardoor weer belangrijke nieuwe aanwijzingen heeft.

Vincent Merjenberg studeerde Nederlands en werkte bij een uitgever in Amsterdam. Hij schreef diverse verhalen in De Gids en De Revisor. Met De grijzen debuteert hij als romanschrijver. Hiermee zet hij meteen een intrigerend boek neer.

Het verhaal pakt je meteen vast. Het start met een wat luguber, maar intrigerend mysterie: ondergronds worden rechtop staande en samengeperste lichamen aangetroffen. Er zijn inmiddels meerdere vindplaatsen. Wat is er gebeurd? Vanuit Lena volg je de zoektocht naar antwoorden. Dit gaat mondjesmaat, want ze maakt geen grote vorderingen. Juist hierdoor blijft het verhaal tot aan het einde toe spannend. Door de brokstukjes informatie die je krijgt kun je steeds meer verbanden leggen en bedenken wat er is gebeurd. Dit is goed gedoseerd, want doordat je nooit helemaal je vinger erop kunt leggen, wordt het nergens voorspelbaar.

Lena ontdekt dan misschien niet heel veel, maar vanuit de andere perspectieven komt er meer informatie. De verhaallijn over een oudere man die ooit met een gezin naar de overkant getrokken is, verteld vanuit een ik-perspectief, zorgt ervoor dat je een context hebt waarin je de gebeurtenissen kunt plaatsen. Het geeft een inkijkje in de geschiedenis van de grensstad. Ook het verhaal van Jona, wiens leven ingrijpend verandert wanneer een vreemdeling het dorp binnenkomt en hem bij zijn werkzaamheden betrekt, lijkt een belangrijk deel van de voorgeschiedenis van de hele zaak te zijn.

Alhoewel deze drie verhaallijnen op het eerste gezicht heel verschillend lijken, grijpen ze toch in elkaar en vormen zo een mooi geheel. Er zijn diverse verbanden tussen de verhalen te vinden, maar niet zo uitgesproken dat het zekerheden vormen. Zo blijf je vol spanning met Lena mee puzzelen, want het antwoord ligt niet voor het oprapen. Net als je denkt dat het mysterie eindelijk opgelost is, dat alle puzzelstukjes op zijn plaats gevallen zijn, zet het einde alles op zijn kop. De puzzel die af leek te zijn, blijkt dan te bestaan uit stukjes die net niet helemaal in elkaar passen. Je blijft dan ook achter met maar één vraag: Wat heb ik nu eigenlijk gelezen?

Juist dat einde maakt het verhaal nog sterker. Het brengt meer gelaagdheid in het verhaal. Motieven van mensen en hoe ver ze gaan is een belangrijk thema in dit verhaal. Het is niet alleen de dader die zijn morele kompas uit het oog verloren is. Het boek zit knap in elkaar en weet de aandacht goed vast te houden. Al met al is De grijzen dus intrigerend, mysterieus en overdonderend en daardoor een indrukwekkend debuut.

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *