Jaartal van publicatie: 2021

Uitgeverij: Signatuur

ISBN: 9789056726560

Aantal bladzijden: 276

Oordeel: **** sterren

Met dank aan Uitgeverij Signatuur voor het ontvangen van dit recensieboek.

Ana wordt op haar werk gebeld door een vrouw wiens man is overleden en die een testament bij hen had. Het blijkt de echtgenote van haar minnaar Connor te zijn. Eerst denkt Ana nog dat zijn vrouw Rebecca hun verhouding ontdekt heeft en dat dit haar manier is om Ana te straffen. Maar Connor is echt overleden en Ana moet nu alleen met haar geheim en haar verdriet zien om te gaan.

Sarah Crossan schreef eerder verschillende indrukwekkende Young Adult boeken, waaronder het hartverscheurende Een, waarvoor ze de Carnegie Medal won. Met Tussen ons , vertaald door Sabine Mutsaers, schreef ze haar eerste roman voor volwassenen.

Wie haar Young Adult boeken gelezen heeft, herkent meteen de typische schrijfstijl van Crossan. Ook Tussen ons is namelijk in vrije versvorm geschreven. Dat betekent dat het verhaal bestaat uit weinig tekst, opgebouwd uit korte zinnen. Het is knap hoe de auteur in zo weinig woorden toch zo veel over weet te brengen.

Het verhaal speelt zich vanaf het moment dat Ana het telefoontje krijgt waarin ze hoort dat haar minnaar er niet meer is. Ze kan geen afscheid nemen en omdat niemand van de affaire af weet, kan ze haar verdriet ook niet uiten. Rouwen is hierdoor onmogelijk, maar ze moet ergens met haar verdriet heen. In flashbacks wordt beschreven hoe Ana Connor ontmoet heeft en hoe hun affaire zich ontwikkelde. Af en toe is het een beetje tussen de regels lezen, toch wordt het door deze flashbacks duidelijk dat het verdriet heel diep zit. Het is niet alleen het verliezen van haar minnaar, van wie ze oprecht hield, maar ook het verliezen van de hoop dat ze ooit echt samen zullen zijn. Zelfs al was het al die tijd al duidelijk dat Connor nooit echt van plan was om zijn gezin te gaan verlaten.

Het perspectief ligt bij Ana, die als de andere vrouw niet meteen sympathie oproept. Niet alleen de vrouw van Connor wordt bedrogen, ook Ana zelf heeft een man waar ze niet eerlijk tegen is. Juist vanuit dit perspectief is het knap dat Crossan je mee weet te nemen in de gevoelens van Ana. Je kunt haar gedrag veroordelen, toch is het op bepaalde momenten onmogelijk om niet met haar mee te leven. Zoals op het moment dat Ana een miskraam heeft en aan Connor laat weten dat ze hem nodig heeft, maar hij niet komt. Haar pijn is op dit soort momenten heel voelbaar.

Als er iets is dat Tussen ons duidelijk maakt, is het wel dat liefde en relaties heel complex kunnen zijn. Dat Ana een affaire heeft is niet chic, tegelijkertijd zit ze vast in haar huwelijk, ze heeft immers ook kinderen die ze niet wil verlaten. Misschien zou het anders gelopen zijn als Connor er ook echt voor was gegaan, maar door hem bleef ze toch altijd die andere vrouw. De relatie tussen hen wordt ontleed en laat zien hoe een affaire zo lang in stand gehouden kan worden.

Met de bijzondere schrijfstijl en perspectief weet Crossan met Tussen ons een krachtig verhaal over ontrouw neer te zetten, waarin de pijn en het verdriet voelbaar zijn. Een indrukwekkende roman met een einde dat de complexiteit van liefde nog eens onderstreept.

Wees de eerste om te reageren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *